מה זה פילאטיס שיקומי? ‏

פיזיותרפיסטים יכולים להשתמש בעקרונות פילאטיס כדי לעזור למטופלים שלהם להתאושש מפציעות. שיטה זו יכולה לעזור לחולים לחזור לכוח, לגמישות ולאיזון. תרגילי פילאטיס מחזקים את שרירי הליבה, החיוניים לשמירה על יציבות טובה. הם גם מקלים על לחץ מיותר בדיסקים בעמוד השדרה ועוזרים למנוע פריצת דיסקים. בנוסף לכך, תרגילי פילאטיס מתאמנים בשני צידי הגוף באופן שווה ומונעים שימוש יתר והטיית פגיעות. תרגילי פיזיותרפיה מסורתיים דורשים מהחולים לבצע תרגילים כואבים שיכולים גם לגרום לפציעה.

פילאטיס יכול לעזור לחולים להתגבר על המחיר הפסיכולוגי של פציעה. בניגוד לצורות פעילות אחרות, פילאטיס דורש מהלקוח לעסוק בקשר בין המוח והגוף שלהם, שכרוך באחריות עצמית. כתוצאה מכך, הלקוח הפצוע מרגיש שהם ממלאים תפקיד חשוב בתהליך ההחלמה שלהם. תחושת אחריות זו מעניקה להם תחושת סיפוק אישי. ייתכן שהם חשים שהתקדמותם שלמה יותר משום שהם מילאו את תפקידם.

תרגילי פילאטיס מבוצעים על מחצלת או על רפורמטור, שהוא כרכרה ארוכה, הזזה. הוא מחובר לסדרה של חבלים, קפיצים וגלגלות. בעוד פילאטיס בדרך כלל מתורגל על מחצלת, לפעמים אפשר להשתמש ברפורמטור לתנועות אינטנסיביות יותר. הרפורמטור מספק התנגדות וסיוע נוסף לתרגילים. זה יכול לעזור ללקוח בניידות ולשפר את היציבה שלו.

פילאטיס יכול לעזור לאנשים להתאושש מהר יותר מפציעות. תנועת ההשפעה הנמוכה שלו יכולה להפחית את התפיסה של כאב. זה גם מפחית את רמות הכימיקלים הדלקתיים בגוף. כתוצאה מכך, הוא יכול לעזור לחולים לשפר את בריאותם הנפשית. בנוסף ליתרונותיו הפיזיים, פילאטיס יכול לעזור לאנשים להתגבר על מגוון רחב של מוגבלויות פיזיות.

אלה עם פציעות טראומתיות יכולים להפיק תועלת מפילאטיס על ידי שיפור ההליכה שלהם וניידות. הם יכולים גם לשפר את ביטחונם ואת בריאותם הכללית. ניתן לתרגל את התרגילים בבית ולהועיל הן לגוף והן לנפש. לדוגמה, אדם הסובל מפגיעות טראומטיות במוח יכול להפיק תועלת מפילאטיס על ־ ידי כך שילמד כיצד להתמודד עם כאבו באמצעות תנועה.

הפיזיותרפיסטים שמלמדים פילאטיס יכולים להתאים את הפגישות שלהם ללקוחות עם פציעות ספציפיות. אנשי מקצוע אלה משתמשים בפילאטיס כדי לשפר את היציבה והיישור של המטופלים שלהם, תוך הגדלת הניידות והיציבות שלהם. הם יכולים להשתמש בציוד פילאטיס מיוחד כמו קרש הקפיצה או הרפורמטור. בנוסף לשיעורי פילאטיס, חלק מהפיזיותרפיסטים משתמשים בו כמרכיב בביקוריהם בפיזיותרפיה.

במהלך פגישת פילאטיס, פיזיותרפיסט ידריך לקוח באמצעות סדרת תרגילים מודרכים. זה עוזר לקבוע מהיכן מתחיל האדם ומהן מטרותיו. ברגע שלקוח יקבע את מטרותיו, הוא יקבל שגרה מותאמת אישית כדי להשיג את מטרותיו. הפעילויות נועדו לשפר את הבריאות הכללית, ולכן על המשתתפים ללבוש בגדים נוחים.

חוקרים מצאו שפילאטיס מועיל להקלת כאבי גב נמוכים כרוניים. מחקרים הראו שהיא יכולה להפחית את עוצמת הכאב ואת הנכות התפקודית. מחקר שפורסם בשנת 2006 על ידי קבוצת דונצלי כלל 43 חולים עם כאבי גב נמוכים כרוניים. המשתתפים בתוכנית הפילאטיס הראו רמות נמוכות משמעותית של נכות ועוצמת כאב. תועלת זו נשמרה לאחר שהחולים סיימו את המחקר.

פילאטיס שיקומי הוא דרך מצוינת לחזק את שרירי הליבה ולהחזיר את היערכות לעמוד השדרה. תוכנית התעמלות זו גם עוזרת לחולים לשפר את המודעות שלהם לתנועה ולעמידה נכונה. חולים במחלות עמוד השדרה רגישים לעתים קרובות ליציבה לקויה, דבר העלול להשפיע על ניידות ופגיעה. תרגילי פילאטיס משפרים את הגמישות והאיזון. הדבר עוזר לאדם להתאושש מפציעה בגב ולשפר את איכות חייו. יתרונותיו של פילאטיס כוללים שיפור היציבה, הפחתת הכאב והפחתת הסיכון לעקמת.

פילאטיס שיקומי גם עוזר לחולים עם קשיחות מפרקים. התרגילים מגבירים את טווח התנועה של המפרקים ומחזקים את השרירים סביבם. זה עוזר לחולים להתאושש מפציעות מהר יותר. יתרה מזו, תנועה מוגברת עלולה להפחית את הסיכון לדלקת פרקים. בעזרת תרגילי פילאטיס, המטופלים יכולים גם להפחית את הסיכון לניתוח החלפת מפרקים.

פילאטיס צוברת פופולריות ברחבי העולם והיא חלק מתוכניות שיקום רבות. מחקרים מבוססי ראיות הראו כי שגרת תרגיל פילאטיס לשפר את כוח הליבה, יציבות בלומבו-אגן, ופעילות שרירים. עם זאת, ישנם מעט מחקרים התומכים בטענות שהועלו על ידי העוסקים בהם. למרות היעדר מחקר קפדני, תרגילי פילאטיס מוכחים כמועילים באוכלוסיות קליניות מסוימות.